Blog
Szkolna przedsiębiorczość
Kacper Nosarzewski
Kacper Nosarzewski człowiek od przyszłości
1 obserwujący 7 notek 6502 odsłony
Kacper Nosarzewski, 14 lutego 2017 r.

Walentynki: przyszłość potrzebna od zaraz #futurenotflowers

764 7 0 A A A
Walentynki. Kampania Funduszu Ludnościowego Narodów Zjednoczonych uczy nas czegoś nie tylko o wymuszonych małżeństwach.

W sumie nie planowałem okolicznościowego posta walentynkowego na tym blogu, poświęconym przedsiębiorczości młodzieży oraz projektowi "Przedsiębiorczy w szkole i w życiu", który prowadzi Instytut Wolności. Ale skłoniła mnie do tego walentynkowa akcja Funduszu Ludnościowego Narodów Zjednoczonych (UNFPA), który wprowadził dziś do internetu i mediów społecznościowych kampanię #futurenotflowers.

Krytycy "święta zakochanych" często podnoszą argument, że jest to wyłącznie marketingowy chwyt, służący mobilizacji konsumentów do intensywnego wydawania pieniędzy na romantyczne kolacje, bilety do kina i prezenty, obejmujące pełne spektrum mniej i bardziej intymnych potrzeb bliskich osób. Byłoby to częścią ogólniejszego trendu, którego efektem jest eksponowanie w przekazie medialnym konsumpcyjnego aspektu życia - w tym konsumpcji owoców sukcesu - bez zwracania uwagi na logiczne poprzedniki i następniki tych działań. Mówimy więc o beztroskim wydawaniu, kupowaniu przeżyć i doświadczeń zaklętych m.in. w przedmiotach, a nie mówimy o tym, że czasem lekkomyślne wydatkowanie pieniędzy trwoni i tak często szczupłe zasoby finansów osobistych, których powiększanie dla przytłaczającej większości Polaków nie jest już tak przyjemne. Relacja między zarabianiem a wydawaniem daje się czasami nieco zaciemnić, kiedy odsuwamy koszt w czasie, finansując wydatki kredytem lub pożyczką. Szkoda, że nie tylko dzieciom, ale i dorosłym trzeba tłumaczyć, że pożyczkę łatwo się bierze, a spłaca czasem potem i łzami. W konsekwencji, konsumpcyjne wzory zachowań społecznych spychają w mniej popularne zakątki zbiorowej wyobraźni inną, wartą opowiedzenia historię. Zarabianie, budowania pozycji finansowej odkleja się w świadomości wielu młodych ludzi od beztroskiego wydawania i konsumpcyjnej gonitwy. Diagnozę tę potwierdza w wywiadzie dla Biuletynu Instytutu Wolności prof. Krystyna Szafraniec z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Ok, wiemy już, że na walentynkowe kwiatki trzeba zarobić. Nie jest to wielkie odkrycie, zgodzą się Państwo ze mną? Dla niektórych młodych ludzi większe niż chcielibyśmy wierzyć... Kampania UNFPA dotyczy zjawiska dużo poważniejszego - wydawania za mąż niepełnoletnich dziewcząt, w wielu rejonach świata takich, które ledwo wychodzą z dzieciństwa. Tego problemu na szczęście w Polsce nie mamy, ale w wielu miejscach niestety bukiet ślubny jest dla dziewcząt granicą, poza którą nie ma już nauki, zdobywania umiejętności, rozwijania siebie. Zostaje małżeńska niewola, której więzy nie są wcale słodkie. Zamiast przyszłości, którą można zbudować polegając na swoich siłach, dostają kwiatki, które wyznaczają ich miejsce w społeczeństwie. To bardzo dobra kampania społeczna zwracająca uwagę na poważny problem, dotyczący milionów dziewcząt na świecie.

Jaki wyciągam z niej wniosek  który odnosiłby się do polskiej rzeczywistości? Wzorce zachowania, które kultura, w tym szkoła i media przekazują młodzieży mają realne konsekwencje w ich życiu. Niewola konsumpcji nie jest tak dramatyczna, jak przymusowe zamążpójście, ale podobna do niej w tym, że oferuje gotową wizję przyszłości, sformatowaną przez innych i kompletną w swoim ubóstwie. Przyszłość możemy albo kształtować zgodnie z własnymi celami, albo przyjąć jeden z gotowców, które mają dla nas społeczeństwo, media, marketerzy, politycy. Niestety, jak pokazuje kampania UNFPA, nie wszyscy mają taki luksus wyboru. Brońmy więc wolności odpowiedzialnego tego wyboru, którego dokonują dziś wchodzący w dorosłość Polacy - co zrobić ze swoim życiem.

Jeśli chcemy mieć w Polsce nowe pokolenie przedsiębiorczyń i przedsiębiorców, musimy zadbać o to, aby wchodząc w dorosłość mieli oni otwarte głowy, krytyczną postawę do rzeczywistości i wymagania - zwłaszcza wobec siebie - wyższe niż tylko związane z efektownym stylem życia. Mają kształtować swoją przyszłość kierując się dobrą agendą, i na sposób pożyteczny dla społeczeństwa. Jeśli nauczymy dzieci i młodzież w szkołach wartości pieniądza, wagi indywidualnego wysiłku i kreacyjnej mocy współpracy - możemy być spokojniejsi, że nie dadzą się one zniewolić przekazowi, którego nośnikiem są reklama i plotkarskie serwisy: kupuj, używaj, folguj sobie - jesteś tyle wart, ile masz masz w szafie i garażu. Ocalimy ich przyszłość.

Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
NEWSY - TOP 5

O mnie

http://przedsiebiorczosc.instytutwolnosci.pl/ http://4cf.pl/ Jako ekspert Instytutu Wolności piszę tu o przedsiębiorczości uczennic i uczniów polskich szkół. Poza tym współprowadzę firmę analityczną 4CF, która jako jedyna w Polsce specjalizuje się w foresighcie strategicznym.

Ostatnie notki

Obserwowane blogi

Najpopularniejsze notki

Tagi

Tematy w dziale Gospodarka